Блокчейн в нафтогазовій галузі - три очевидних плюса при співробітництві

Блокчейн і нафтовий ринок - портал Guland

Експерти Bloomberg вивчили ринок нафти і прийшли до висновку, що як корпоративні покупці, так і виробники втомилися від стагнації і готові до змін. Вони шукають нову систему на базі Blockchain, призначену для того, щоб зробити стару паперову документацію минулим.

У 2017 році кілька великих нафтових компаній оголосили про його впровадженні, і деякі вже почали його використовувати - кілька поставок нафти з використанням Блокчейна вже відбулися.

Застосування Blockchain

Управління запасами і активами - реєстрація стану / походження матеріалів / запасів.

Транспорт і логістика - реєстрація стану при зборі інформації з датчиків, сенсорів.

Трейдинг та збут - реєстрація та посвідчення прав власності, торгове фінансування; бесклірінгова торгівля; посвідчення і відстеження походження товарів.

Оптимізація закупівель і збуту - оптимізація ідентифікації постачальників, підписання закупівельних договорів, аудит і відстеження транзакцій.

Перший танкер на базі Блокчейн

Існуючі способи перевезення та торгівлі тягнуть за собою величезну документацію. Технології практично не змінилися протягом останніх двохсот років. Через відсутність інновацій капітани величезних танкерів повинні думати про актуальність паперів, що дозволяє їм залишатися в транспортному бізнесі, а не про цілісність вантажів - ціна цього папірця може становити до $ 122 мільйонів на судно.

Подібними побоюваннями щодо ситуації діляться всі великі компанії нафтової галузі, такі як BP Plc, Royal Dutch Shell Plc і Statoil ASA, а також торговці сировиною: Gunvor Group Ltd., Mercuria, і Koch Supply & Trading. Вони створили альянс і почали вивчати нові технології на платформі Blockchain. Цей механізм уже пройшов пілотування в налаштуваннях танкера. Перевірка транзакцій займає лише 25 хвилин, чим звичайні 3 години - у випадку з накладною. Операційні витрати знизилися на 30%. Одночасно зменшувався ризик помилки. Очікується, що нові інструменти дозволять економити час для кожної транзакції і складають рівну тривалість доставки товару від продавця до покупця.

Якщо припустити, що операційні витрати світової нафтової промисловості становлять 1 трлн. дол., то заощадження, досягнуті за рахунок цифрової обробки бізнес-процесів, оцінюються в діапазоні від 30 до 50 млрд доларів в поточному потоці і від 15 до 20 млрд доларів в наступному потоці.

Перший танкер на базі Блокчейн - портал Guland

Один шифр і один додаток для заміни тонни паперів

Уявіть собі, що ланцюжок постачання, забезпечує доставку морських або океанських вантажів, з яких принаймні 30 елементів, починаючи від вантажовідправників, перевізників, вантажоодержувачів, митних, фіскальних і контролюючих органів. Вони беруть участь в не менш 200 інформаційних рішеннях. Іншими словами, для організації постачання одного нафтового вантажу в даний час необхідно виконання кількох десятків коносаментів, контрактів, митних документів. Цей тип сценарію підсилює роль людських чинників, ускладнює ризик митних затримок, підвищує тиск на витрати і робочий процес.

Завдяки системі Блокчейн люди зможуть виконувати свої завдання негайно - безпосередньо на своєму смартфоні, - а не покладатися на інших, збираючи необхідні документи.

Кращим рішенням буде інтеграція всіх учасників ланцюжка поставок в єдиний додаток до Blockchain, що пропонує можливість контролю за дотриманням всіх умов доставки, використовуючи математичні алгоритми. Постачальник створює Блокчейн шифр, свого роду QR-код, для нафтового танкера. Цей код вказує основні дані для вантажів, записаних в розподіленій книзі. Він також відомий як Public Key.

Blockchain шифр в додатку буде основним для всіх операцій з митного оформлення та перевезення, а також юридичних і податкових формальностей в різних країнах. Після отримання товару кожен логістичний елемент додає власний запис зі смартфона.

Варто також згадати високі рівні безпеки цієї системи. Ця програма є одним для всіх елементів, фактично щоденником, який зберігається на всіх мережевих пристроях одночасно і оновлюється повсюдно відразу після кожного запису. Надійність перевіряється усіма вузлами за допомогою математичних розрахунків. Записи не можна повернути назад або фальсифікувати.

Фактично такий підхід позбавив би від необхідності заповнювати тонни вантажних документів на кожному етапі шляху.

Захисні датчики для вантажів

Іншими перевагами технології є можливість постійно сканувати розташування вантажу, а також температуру, вологість, стан устаткування для електропостачання танкера - з використанням датчиків. Іншими словами, сторони отримають оновлену і своєчасну інформацію про рух вантажів і статус протягом кожного етапу доставки.

Уявіть собі спеціальні датчики, здатні вимірювати важливі параметри танкера і відправляти їх назад в хмару для переробки та зберігання. Цей постійний потік даних являє собою комплексне уявлення про статус вантажу. Це, в свою чергу, дозволяє замовнику негайно реагувати на зміни в умовах перевезення. Клієнт зможе в будь-який час відстежувати місцезнаходження і статус вантажів.

Можливі рішення включають, скажімо, «крипто-якір». Це крихітний комп'ютер, менший, ніж зерно солі, призначений для об'єднання об'єктів реального світу і блок-ланцюга. Він призначений для логістичних додатків і буде коштувати менше 10 центів. Перші прототипи пристрою були запущені IBM.

IoT технологія повинна бути використана і в цьому напрямку. Останні перешкоди, що перешкоджають запуску цієї інновацій, вже були усунуті.

Забезпечення безпечної передачі даних між пристроями стало ключовим бар'єром для IoT. Але було виявлено очевидне рішення. Мається на увазі блок-схема, яка може повністю забезпечити безпеку цього процесу завдяки децентралізації та шифрування. Низька швидкість передачі даних була єдиною перешкодою для використання розподіленої облікової книги і ця проблема була вирішена.

Захисні датчики для вантажів - портал Guland

Які розумні контракти будуть змінені?

Третьою перевагою, пропонованою Блокчейном для галузі, є децентралізований контроль за виконанням контрагентами своїх відповідних зобов'язань. Ми говоримо про так звані «розумні» контракти. В контексті нафтової логістики задіяні такі ключові елементи:

Ключовими цілями, досягнутими в області інтелектуальних технологій контрактів в нафтовому секторі та логістики, є економія бюджету за рахунок усунення наглядових посередників і підвищення взаємної довіри між контрагентами.

Токенізація нафтових активів

Як знизити ризики і скоротити витрати на розвідку та освоєння нових родовищ? Можна акціонувати весь цей процес на глобальному рівні через випуск токенів (на базі того ж самого Блокчейна).

Десятки тисяч людей вкладуться в можливість доходу від експлуатації родовища або перепродажу своїх прав, при цьому сама власність і контроль над активом залишиться у нафтовій компанії.

Згадаймо, що в видобувних галузях є венчурні проекти (розвідка на океанічному шельфі, розробка сланцевого газу), де в сучасному світі такі варіанти фінансування - вже мало не єдино можливі.

Прорив на ринку нафтопродуктів (відео)